موتیف در موسیقی به چه معناست؟ به کوچک‌ترین واحد دارای مفهوم در موسیقی موتیف گفته می شود. همان‌طور که در زبان ، هر جمله از چند کلمه تشکیل شده است، در موسیقی هم هر جمله از چند موتیف تشکیل شده است.

 البته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. مثلاً چندان مشخص نیست که موتیف در چه بازه‌ای از موسیقی قرار دارد. فرق موتیف با تم (زمینه)  در یک قطعه موسیقی این است که موتیف از تم کوتاه‌تر بوده و بخشی از آن به حساب می آید.

موتیف درموسیقی به طور معمول به عنوان کوچکترین زیربخش یک تم (زمینه) یا عبارت که همچنان مشخصهٔ خودش به عنوان یک ایده موسیقایی را حفظ می‌کند، درنظر گرفته می‌شود.

به عنوان مثال در سمفونی پنجم بتهوون، یک فیگور چهار نوتی مهمترین موتیف اثر شده و از لحاظ هارمونی و ملودی گسترش داده شده تا تم اصلی موومان نخست فراهم شود.

موتیف درموسیقی

معمولا آهنگسازان برای ساخت یک  آهنگ و ادامهٔ موسیقی،نیاز دارند موتیف را چند بار تکرار کنند و یا موتیف‌ های دیگر را به آن وصل کنند. با اینکه تکرار بخش‌هایی که به هم وصل‌شده‌اند ضروری است و تکرار زیاد موجب یکنواخت‌شدن می‌شود، با خلاقیت‌های مختلف تلاش می‌کنند تغییرات گوناگونی را ایجاد نمایند تا در کنار حفظ یگانگی، تنوع را نیز رعایت کرده باشند.

بطور معمول موتیف ها‌ در موسیقی در تکرار تغییر نمی‌کنند و گسترش نمی‌یابند و معمولاً، به طوری پی در پی یا تناوبی طی قطعه ظاهر می‌شوند و سهمی به سزا در ایجاد احساس وحدت دارند.

 

راهنمای سنتور خوب


آموزشگاه موسیقی همنوا موتیف ,موسیقی ,تکرار منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

top10best ایلیا چت|روم فارسی ایلیا|چت ایلیا:با 1200 انلاین دهکده فایل مدرسه nothinggg رسیور انلاین اخبار هات واش بازیافت پت بهترین سایت